Friday, May 17, 2013

:: my baking class ::

Salam...saya agak sibuk juge dua tiga menjak ni..anak murid tengah exam nih..anak murid jek ?? iyer..anak sendirik  pon sama..duk buat revision.. mengajar anak sendiri tak sama mengajar anak orang..mengajar anak sendiri bagi saya susah sebab anak saya tak dengar kata..dia saja yang betul..anak yang mana?? Oh..mesti lah yang sulung tu...nanti ada masa, saya coretkan kenapa saya cakap nak ajar dia tu payah benau..

Hari ni nak kongsi citer..saya telah menghadiri kelas baking..hamboiii..kemain lagi..orang lain dah berzaman gi kelas baking, awak baru nak join..bangga sangat la tuh..huhuhu..memang bangga beb!! sebab selama ni bila saya buat cake..confirm tiga perkara ni pasti jadi..yang pertama : kek saya pecah..yang kedua : kat area tepi kek tu keras..yang ketiga: kek saya mesti naik membukit..bukit tu okey la sikit dari saya tulis naik   menggunungkan..kihkihkih...memang mengharukan..Bila saya baca blog sana sani pasal membaking, rata-rata pasti tulis cenggini : Alhamdulillah..percubaan pertama membuat kek berjaya...kannn?? Tapi berbalik pada saya..jangan kata 1st trial..2nd 3rd 4th pon tak jadik jugak..memang sedey...sah-sah kek tu selamat masuk tong sampah..hahahaha...Tapi orang kata..JANGAN PUTUS ASA...

Atas kesedaran diri yang memang tak pandai..maka saya pergi kelas buat kek Ahad lepas di area Rasah, Seremban...kelas baking ni mahal jugak yer..ikut jenis kek yang kita nak belajar kan..tapi takpe lah..nak menuntut punye pasal..tutup mata je la bayar..Dan di sini saya ingin kabarkan..setelah  diajar dan belajar akhirnya kek saya TAK PECAH, TAK KERAS AREA TEPI dan NAIK SAMA RATA..yeayyyy!!!     ♥♥( dalam hati tak bangga, tapi gembira )..Penat ??? Jangan tanya penat ke tidak..memang penat..bayangkan dari pukul 11 am sampai 5pm dok kat dapur..( dah 33 tahun hidup, tak pernah saya selama itu di dapur )..

Bila dah belajar,jadi dapat la saya detect kat mane silap saya bila buat kek..rupanya time pukul gula + mentega tu tak cukup kembang..kembang means mentega tu kena jadi kaler putih..lagi satu silap saya bila pukul gula + telur kena mix sampai jadi mcm krim..dan lastly kena guna loyang yg sesuai supaya kek tak naik membukit.. ini semua basic kan bila buat kek..saya saje yang tak reti..huhuhu...;)

Kat baking class tu,saya diajar buat 5 jenis kek yang memang mnjadi feveret anak anak..red velvet,chocolate cake kukus,choc indulgence,carrot cake,oreo cream cheese...perghhh..memang sesuai sangat sapa nak naikkan berat badan...hahahah...meh kita layan gambo hasil bakingan saya yang tak seberapa pandai nih.. 

Red Velvet with Cream Cheese

Chocolate Indulgence

Chocolate Cake with ganache


Oreo cream cheese chilled

Carrot Cake Walnut 


Kenapa semua kek yang dibuat simpan dalam bekas ye ?? Untuk makluman semua, kelas yang saya hadir ni adalah kelas kek pek ekonomi..ekonomi tu maksudnya buat kek dalam saiz yang kecil kecil saje..jadi kira okey lah kan..nak bagi makan pun untuk mereka yang bermulut kecil sajek..Buat kek ni dalam grouping..semua group akan buat kek yang sama..jadi di akhir nanti semua pek ni akan dibahagikan pada semua orang.. Asalnya kek ni memang kita buat dalam loyang besar..pastu kita potong kecil ikut saiz bekas yang kita nak letak tu..jadi decorating nyer pon simple saje..

Saya sangat enjoy masuk kelas ni..cikgu yang ngajo itu sangat sempoi dan kelakar..member2 yang datang tu semuanya dah terer buat kek..jadi tanya apa saja dorang akan jawab..syer syer ilmu la ni..saya saja yang tak pandai..hahaha...serius..memang tak pandai...tapi lepas ni confident level nak bagi orang makan kek tu dah ada.. 

Kay la readers..Nanti saya cerita lagi cerita yang lain yer...bubai...

p/s : Selamat Hari Guru kepada semua warga pendidik termasuk tuan punya blog..






No comments:

Post a Comment