Saturday, August 20, 2011

Coklat Cornflakes

Salam...Saya percaya ramai pembaca di luar sana sedang agak-agak sibuk membuat persiapan untuk menyambut lebaran yang bakal tiba..Banyak perkara yang nak kena buat, semuanya berkaitan dengan Hari Raya..Bingkisan kali ini, saya nak kongsi satu resepi kuih raya yang amat amat amat amat amat senang sangat.. Disebabkan kat rumah saya oven itu sangatlah cumelnya, jadi memang saya tak dapat nak buat kuih yg guna oven sebab tak mampu nak bakar banyak kali..Jadi terima lah ini. Resepi kakak ipar saya yang tengah dalam pantang tuh.cubalah..Tapi saya tahu ramai yang tahu kuih ni.. Anak-anak pasti suka !!


Bahan-bahan :
1.      Satu kotak Nestle Cornflakes ( saya selalu guna Nestle )
2.      2 bar Nur Cooking Chocolate ( saya tak pernah guna brand lain, jadi tak tahu kalau guna yang lain 
         sedap ke tidak )
3.      Colour Ball
4.      Cup cakes

Langkah 1 :

Caikan coklat..Satu kotak cornflakes tadi boleh guna 1 1/2 bar atau 2 bar..

Langkah 2 :

Bila coklat sudah cair, masukkan cornflakes sedikit demi sedikit ..kacau sampai semua cornflakes tadi disalut dengan coklat.

Langkah 3 :

Gunakan sudu kecil untuk letakkan cornflakes tadi di dalam cup cakes..lepas tu, tabur sikit color balls bagi cantik..Tunggu kering, baru simpan dalam bekas..Kalau coklat dah kering, panaskan lagi bagi cair semula..


Inilah hasilnya..nyam nyam..memang sedap dan senang..Cubalah !!!


Saya bukan pandai buat kuih pun, jadi bila buat yang paling senang ni..kira oklah kan..hikhikhik

No comments:

Post a Comment