Sunday, August 14, 2011

Bagai empangan pecah..dusshhhhh...

Salam..Apa khabar semua pembaca ?? Moga kalian dalam lindungan Allah hendaknya..Penulis di sini Alhamdulillah..masih diberi kesempatan untuk hidup dan menjalankan ibadah puasa dengan sebaik mungkin..( apasal intro aku macam tulis surat kiriman jer ...memang penangan menjadi guru BM meresap ke dalam kalbu sampai terbawa-bawa dalam belog ) hikhikhik...


Tup tup..lip lap..lip lap..dah masuk 2 minggu ++ kita semua berpuasa..Cepat sungguh masa berlalu..Saya makin diselimut dengan kesibukan..apa lagi kan..tak lain dan tak bukan adalah mengadap exam paper murid-murid tercinta itu..memang sentiasa memerlukan semangat juang yang tinggi untuk menyemak terutama paper penulisan..apatah lagi seminggu sebelum raya tuh kena siap markah bagai..Tapi masa ni aku rasa semangat nak raya mengatasi semangat nak semak paper..wahhh..memang mencabar dan tercabar !!


Ikutkan kalendar, Aidilfitri tahun ni jatuh hari Selasa, akhir bulan..bila disebut akhir bulan , memang sinonim dengan penyetelan segala susur galur bil...itu pun dah berapa rm ...ditambah pulak lagi nak buat preparation raya, itu mmg berganda jumlahnya dari bil..semuanya berkenaan dengan duit duit dan duit..jadi memang sah sah pengeluaran duit bulan ni ibarat empangan yang pecah, sudah pecah air membuak-buak dengan banyak dan derasnya!!! Adehhhh...agak-agaknya berapa lama air kena catu untuk bagi empangan aku tuh dibina dengan konkrit semula..Tapi memanglah kan, macam mana nak didik diri supaya bijak berbelanja..Kadang-kadang dah set dalam kepala hotak ni, dah tahu nak beli apa dan berapa nak beli ( especially baju anak-anak lah kan )..Tapi bila sampai kat mall tu, wah hilang sudah plan tadi..apa taknya, baju budak-budak memang cantik lah bangatnye..apatah lagi baju budak perempuan..dengan skirtnya, jeans yang kiut miut, baju yang beropol-ropol lengannya, gaun yang bertingkat-tingkat..itu belum masuk aksesori lain sepit yang colourful siap ada batu kristal dan riben polka dots, cekak yang berbling-bling, hairband yang ada small kiut flowers lagi..memang gerammm..dan dikala itu lah memang terover bajet..heheheh..Jadi korang leh bayangkan aku memilih baju anak dara itu mcmana..pegang ni cantik, pegi pulak tempat lain nampak cantik beli lagi..itu baru anak dara seorang ..Bab Firdaus pulak, anak bujang itu redha sahaja dengan pilihan ibunya, tapi saya still minta pendapat dia  : nak beli baju warna apa? ada gambar apa ?nak t-shirt ke kemeja ke ? nak kasut ke sandal ke ?Tapi bila difikirkan balik, nak kata hasutan syaitan tidak juga sebab bulan Ramadhan ni syaitan kena rantaikan, jadi dari mana hasutan itu datang ?? ngee..ngee...dari ketidakbijaksanaan aku berbelanja lah dan ketidakkuatan iman tidak mampu membendung masalah rambang mata..haiiii..


Tapi yang pasti bajet kuih raya tahun ni susut 90%..wah banyakkan..aku order satu kuih saja..yang lain kakak ipar sponsor..kuih raya yg dia bagi memang terbaekkk. ( Baiknya kakak ipar aku ni, kuih raya dia sponsor, tudung pearl haya aku dan mak dia bagi free..semoga k.long dimurahkan rezeki..amin ).Macam biasa kuih yg wajib aku buat cornflakes bersalut coklat..kuih yg paling senang didunia..takyah guna oven pun..Satu benda yang belum aku buat ialah memenuhi permintaan anak bujang tercinta : Ibu, bila nak buat kek bubble ( marble ) untuk Da ?? Nanti ibu buat hokey...


Kalian macam aku kah ?? Selamat berbelanja dengan bijaksana !!!


Oki lah kalian..nanti sambung dalam bingkisan lain..bubai..Wassalam





No comments:

Post a Comment