Friday, March 11, 2011

Cuti Datang Lagi...

Salam... Cuti sekolah muncul lagi...sudah pasti ada banyak rancangan yang sudah disusun untuk menghabiskan masa bersama keluarga tercinta...


Saya ????  Hehehehe...Cuti yang tak cuti...lerrr, napa macam tu ye...??? Saya pernah mengalami situasi begini...
Orang :   Kerja apa ye ?
Saya : Cikgu
Orang : Best la, balik awal..banyak cuti...
Saya: Jadilah cikgu, baru tau...


Sudah tiada ada istilah balik awak dalam kamu hidup seorang guru...walaupun hati meronta-ronta ingin kan kejadian tersebut berlaku...tapi mustahil.. Pengalaman saya yang tidak seberapa..mengajar pun baru 6 tahun...tapi tidak dinafikan lepas sahaja habis sesi persekolahan,ada seribu satu kerja yang kena disiapkan.
Kelas bimbingan, meeting, latihan permainan, latihan ko-akademik dan sebagainya..Bagai tak sudah-sudah ...
Jadi kat mana nak balik awalnya ???


Firdaus sudah lali dengan rutin saya. Anak yang berusia 5 tahun itu akan mengajukan pelbagai jenis soalan kepada saya :
1.    Hari ini Ibu meting lagi ?
2.    Ibu balik lambat lagi ke ?
3.    Hari ini Ibu ada sukan? ( koko )
4.    Ibu balik pukul ini ke ? ( Sambil menunjukkan 5 jarinya )
5.    Ibu, ibu balik la lambat sangat sangat sangat ( Dah bosan tengok ibu balik lambat je )


Cuti sekolah ini, saya melatih murid-murid  untuk pertandingan sukan...Maka tinggallah anak-anakku di rumah.. Kesian mereka...Firdaus dah sah-sah menonton televisyen. Kalau saya ada rumah, dapatlah bawa dia ke playground atau kedai buku, beli buku yang dia suka...Sebenarnya dah susun program nak ajar dia membunyikan suku kata sebab dia sudah mengenal dan membunyikan huruf..apa-apa pun try dulu macamane..


Apa-apa pun, berbahagialah dengan kehidupan anda...Lakukan kerja anda dengan ikhlas dan semata-mata kerana Allah...Semoga diberkati hendakNya...


Sampai sini dulu bingkisan kali ini... Babai..Wassalam

3 comments:

  1. hi ayu :) ni aku la klasmate georgian ko yg comell sangat tu hikhikhik budak godung lalang tuuu

    ReplyDelete
  2. :P tadi tu intro je

    ayu ko memang ditakdirkan untuk menjadik guru la dari dulu pon dah nampak :) sebab cikgu selalu memang tulisan lawa2 hihihi

    ReplyDelete