Saturday, August 4, 2012

Citer Firdaus yang Berpuasa

Salam Ramadhan..memang lama tak update blog..sejak ada baby kecik ni jadual dah berubah..malam ku dah jadi siang dan siangku tetap siang..Fayadh kadang-kadang berjaga malam, jadi ibu pun kena berdondang sayang bersama dia..adehhhh..


Sudah 2 minggu saya setat kerja..Alhamdulillah semua berjalan lancar..masuk kerja saje murid-murid exam..abis je exam cepat - cepat semak paper..Alhamdulillah semua dah setel..semangat beb!!

Firdaus dah mula berpuasa. Sejak dia lima tahun lagi saya dah set dalam kepala otak dia apa itu puasa.. Hari ini 15 Ramadhan, sudah 6 hari Firdaus berpuasa.. Bukan senang dia nak brtahan sampai maghrib..Banyak kerenah, banyak merengek, banyak menangis dan segala-galanya banyak belaka..hehehehe. Setiap satu minit soalan cepu perak untuk ibu : Bila kita nak buka nih? , Lambat lagi ke buka ni bu? Kalau buka sekarang boleh ke bu ?? Esok kalau tak puasa buleh ke ibu ?  dan ibu akan menjawab dengan kesabaran yang amat luar biasa. Tak mau marah - marah, jawab elok - elok sajek..Dia nak tunjukkan keinginan dan cuba untuk berpuasa pun dah Alhamdulillah. Suruh bangun sahur pun Alhamdulillah ..maklumlah ini benda baru bagi dia dan ini pengalaman pertama saya mengemudi  anak yang baru belajar berpuasa.Memang memerlukan KESABARAN yang amat tinggi..Ganjaran apabila dapat selesai satu hari berpuasa : Mestilah dengan menu yang dia suka..Tapi satu bende yang kurang saya berkenan ialah bila dia nak berbuka puasa, saya larang pasti dia akan mengamuk n menangis..part ni memang menguji kesabaran saya..kadang-kadang tak tahan dengan amukan maka saya pun bagi kebenaran berbuka..bukan dia nak makan pun sebenarnya, tapi nak minum susu saje..lepas dapat susu dia tak makan n tak minum apa pun..bila waktu berbuka dia pun join sama..Bila tanya kat sekolah ada tak kawan puasa, dia dengan bangga jawab : takde, Da sorang je puasa..Amboiii..yelah tu..


Petang semalam, pas zuhur pergi beli baju raya dia.. Saje beli lambat sikit, mana la tau kan kot-kot bila dah puasa ni badan dia kurus sikit..( nampak cam kurus sikit ).Bila beli seluar untuk dia, mmg masalah sebab perut dia ni agak maju ke depan ..hahahaha..jadi kena pilih saiz budak  besar tapi yang sayangnye kaki seluar confirm labuh, jadi mau tak mau kena potong..Tak banyak pun beli, 2 pasang saje..rugi kalau beli banyak-banyak sebab budak cepat besar dan lagi satu baju tu bukan pakai hari-hari..dia ke tadika ada uniform sendiri..jadi tak perlu beli banyak ..


Okey lah..Ingatkan jap lagi nak buat kuih..resepi kuih berlambak - lambak cari kat blog sinun dan blog sinin..tapi satu pun tak buat lagi..hehehe..memang teruk tul..bahan semua dah beli, tapi nak mulakan bila ?? Hari kerje confirm oven saya sejuk..Tak sempat nak buat..Saya ni dibangunkan oleh Fayadh seawal jam 3 pagi.dia ajak main n borak borak sampai ler sahur..bila sahur dia tidur saya pun bersahur ler, pastu sambung mandi n solat pegi keje sampai kul 2, balik umah melayan budak 2 orang tuh sampai kul 11 mlm baru dapat tido..kul 3 pagi confirm bangun dan begitulah saya spanjang 5 hari lepas.. Mengantuknyer Allah saja yang tahu..Berbekalkan sahur dengan 3 ulas kurma n air zamzam Alhamdulillah ada extra energy sampai malam..Ya, sememangnya saya memerlukan tenaga..


Sampai sini..nanti nak citer pasal FAYYADH..tapi bila ?? hahahaha...bila-bila free ler..


Sekarang dah 9.37 pagi..jom DHUHA !! Wassalammm...




No comments:

Post a Comment